Brzdový systém patrí k najdôležitejším súčastiam každého automobilu. A pokojne môžeme povedať, že je tým úplne najdôležitejším. A preto je maximálne dôležité, aby bol v dobrej kondícii.
Súčastiam brzdového systému treba venovať extra pozornosť
Okrem pravidelnej výmeny brzdovej kvapaliny (väčšinou každé 2 roky), ktorej prípadný únik treba okamžite riešiť, sú veľmi namáhanými súčasťami brzdového systému aj brzdové kotúče a brzdové platničky. Ak nechcete riskovať zníženie bezpečnosti jazdy vplyvom nie ideálne fungujúcich bŕzd na vašom aute, pravidelne kontrolovať a v prípade potreby vymieňať treba aj tieto diely.
Z dvojice brzdové platničky a brzdové kotúče majú dlhšiu životnosť druhé menované. Môže sa stať, že počas životnosti jednej sady kotúčov vystriedate aj tri sady platničiek. Neznamená to však, že sú nezničiteľné a že im treba venovať len zlomok pozornosti. Zistiť, že niečo nie je v úplnom poriadku, je totiž pomerne jednoduché.
Ako odhaliť veľké opotrebovanie brzdových kotúčov?
Aké sú znaky toho, že medzi náhradné diely Škoda, ktoré potrebujete objednať, patria aj brzdové kotúče? Prvým je hrdza. Nie však jej jemná vrstva, od ktorej sa kotúče očistia pri brzdení. Tá je bežným javom, keďže brzdové kotúče nemajú antikoróznu vrstvu. Hrzda na brzdových kotúčoch prestavuje problém vtedy, keď na nich ostáva aj po jazde. To už je neklamný znak toho, že brzdové kotúče bude potrebné vymeniť.
Ďalším sprievodným znakom opotrebovaných brzdových kotúčov sú aj atypické zvuky z oblasti podvozku, ktoré počuť najmä pri jazde v nerovnom teréne. Rozhodne si v takomto prípade dajte brzdové kotúče skontrolovať. Je to totiž signál, že minimálne jeden z nich bude zvlnený. To sa deje vplyvom veľkého zahriatia pri silnom brzdení a následného ochladenia.
Okrem týchto prejavov opotrebovaných brzdových kotúčov je dobré si ich (a platničky k tomu) nechať skontrolovať aspoň pri každom prezúvaní pneumatík. Brzdy sú vtedy „obnažené“ a každý mechanik by mal vedieť už pohľadom zhodnotiť ich stav.
Zdroj obrázka:
Autor: Maxim / Stock.adobe.com